bb22

Fødevarestyrelsen anbefaler danskerne at spise seks stykker frugt og grønt om dagen – mindst. Ikke hverken enten/eller, men mindst 300 gr. grøntsager. Hvorfor, og hvordan det kan lade sig gøre i en almindelig hverdag, kan du læse mere om her. 

groentsagsspyd

Hvorfor og ikke mindst hvordan?

Anbefalingen om ‘6 om dagen’ er baseret på et skøn over hvor mange mineraler og vitaminer kroppen har brug for, for at holde sig sund og rask. Der er kun få kalorier i frugter og grøntsager, og nogle af dem indeholder også mange kostfibre. Det bidrager til at holde vægten og undgå overvægt, der kan være forbundet med adskillelige livsstilssygdomme. Det er også påvist at et højt indtag af frugt og grønt forebygger visse af de førnævnte sygdomme, som blandt andet hjerte-kar-sygdomme og type 2-diabetes.
Det kan lyde som en overvældende mængde af grøntsager. Heldigvis har man hele dagen at fordele dem ud på. Ved at sørge for at spise grøntsager til alle hovedmåltider og for eksempel frugt og grøntsager til mellemmåltiderne, kan man forholdsvis hurtigt når den ønskede mængde. Nogle har gavn af at starte dagen med en greenie, der er en smoothie med grøntsager. Det er nemt at putte frugt, grønt og bær i blenderen, og så er de første 200-300 gr. allerede tjekket ind på kontoen. Både rå og tilberedte grøntsager gavner helbredet. Man behøver ikke at gøre det sværere end det er – vælg nogle grøntsager som du godt kan lide. 

Hvad der tæller med… og hvad der ikke gør

Som hovedregel regner man med at ét stykke frugt eller grønt vejer 100 gr. Både friske grøntsager og dem man spiser i sammenkogte retter og på en pizza tæller med. Alt frugt vi kender tæller også med i dette regnskab. Det er dog på grund af deres naturlige indhold af frugtsukker at det ikke er anbefalelsesværdigt kun at spise frugt og udelade grøntsagerne. Juice tæller for én “genstand” i denne sammenhæng, men kun én om dagen. To glas juice tæller altså ikke som to ud af de seks.

En lille notits om hvad der ikke tæller med: kartofler tæller man ikke som en grøntsag. Svampe har et naturligt højt indhold af toksiner, og man bør ikke have et særligt højt indtag af svampe. De tæller heller ikke med som grøntsager. Oliven og tørrede nødder har et meget højt fedtindhold og kan sagtens gøre det ud for snacks, men gælder ikke for hverken frugt eller grønt. 

Måske bliver du overrasket over at både flåede tomater, majs og løg faktisk tæller med i ‘6 om dagen’.

Aebler

Inspiration til en grønnere hverdag 

Det anbefales også at vi stadig varierer kosten og drager nytte af de forskellige vitaminer, mineraler og fibre der er i de forskellige frugter og grøntsager. Hvis du tænker på hvordan budgettet kan hænge sammen med indkøb af rigtig mange grøntsager, og hvordan man undgår altid at købe det samme, er et godt råd til begge problemstillinger at købe ind og spise efter sæsonen. Friske grøntsager smager bare bedst, og de har ikke nødvendigvis været lang tid undervejs. Derudover er frugt og grønt i sæson også ofte billigere end når det ikke er. Find inspiration til, hvad de forskellige årstider bugner af her. Naturen er et ægte slaraffenland der vedligeholder og styrker vores kroppe, og ‘6 om dagen’ er et rigtig godt udgangspunkt for en hverdag med plus på kontoen.